Anda Klik Saya Suka.. :)

Sunday, October 7, 2012

Resepi Puding Roti yang sangat2 Mudah..

Assalamualaikum n Selamat Sejahtera...


Kali ni saya nak kongsikan resepi puding roti yang mudah dan InsyaAllah sedap.. Actually banyak versi puding roti ni kan... Tapi saya nak share resepi yang sangat2 senang.. Bahan senang nak dapat... Cara penyediaan pun mudah jew... Apa lagi ...CheckItOut...

Bahan2 :


Roti sandwich 4 keping
Telur 2 biji
Susu cair 1 tin
Gula 3 sudu besar (kalau nak manis boleh tambah lagi)
Esen vanila 1 sudu kecil (tak letak pun takpe)
Sedikit butter
Kismis/kurma/coklat cip untuk topping (saya guna kurma je)

Cara Penyediaan

1) Satukan gula dengan telur dalam satu bekas. Pukul sehingga kembang.

 


2) Bila campuran telur dan gula dah kembang, masukkan esen vanila dan susu cair.  Sebatikan kemudian ketepikan




3) Sapu sedikit butter pada bahagian dalam loyang. Ketepikan sekejap (saya sapu pakai sudu.. sebab tu comot.. )





4) Potong roti  kepada beberapa bahagian. (saya potong kepada 4 atau 6).
Kemudian, susun roti rapat-rapat dalam loyang yang dah disapu butter tadi





5) Tuangkan campuran susu cair, gula, telur n esen vanila tadi ke atas roti. Biarkan dalam 5 minit biar roti tu mengembang. Taknak biar pun xpe. Pastu tabur kismis/kurma/coklat cip





6) Balut dengan kain atau aluminium foil. Tak balut pon x pe.. Kukus dalam masa 30 minit. Kalau lembik, tambah jumlah masa  mengukus.




7) Dah siap! Boleh makan suam2 atau sejuk..(ni gambar masa tgh panas2 lagi)


Senang kan? Selamat Mencuba

4 comments:

  1. Terliur la kak tgk puding roti ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. try lah buat.. senang sangat.. sekejap jew nak buat ni...

      Delete